Tvorba textov pre blog
Wolt je fínska technologická spoločnosť známa svojou platformou na doručovanie potravín a tovaru. V aplikáciách spoločnosti Wolt (iOS a Android) alebo na webovej stránke si zákazníci môžu objednať jedlo a tovar pre domácnosť od reštaurácií a obchodných partnerov platformy a buď si objednávku vyzdvihnúť, alebo si ju nechať doručiť kuriérskymi partnermi platformy. Wolt prevádzkuje aj vlastnú sieť obchodov s potravinami s názvom Wolt Market.
Wolt má sídlo v Helsinkách. V máji 2022 získala Wolt americká technologická spoločnosť DoorDash. DoorDash dnes pôsobí v 27 krajinách, z toho 23 s produktom a značkou Wolt. Od roku 2019 spoločnosť Wolt pôsobí aj v Slovenskej republike.
Celkovo na Slovensku Wolt spolupracuje s viac ako 2 200 partnermi, pričom v roku 2019 začínal so 70 reštauráciami. Expanzia pre Wolt znamená nielen rozšírenie platformy do nových miest a lokalít či zvyšovanie počtu partnerských prevádzok z rôznych oblastí, ale aj spustenie nových služieb. Preto, aby mohla spoločnosť expandovať aj do menších miest, začala v nich ponúkať službu Vlastné doručenie. Tento model je zaujímavý najmä pre reštaurácie, ktoré už majú vlastných kuriérov, a teda Wolt využívajú len na objednávanie a podporu zákazníkov.
Spoločnosť Wolt vytvára aj vlastný firemný blog na doméne https://blog.wolt.com/svk/. Články na blog predstavujú obsiahlejšie články, ktorých hlavnou funkciou je budovanie dôveryhodnosti a statusu experta a ich hlavným účelom je predávať širokej verejnosti alebo zákazníkom hodnotu v oblasti, ktorá predstavuje hlavnú náplň blogu.
Úlohy:
1) Vytvorte aspoň jeden blogový článok v rozsahu čistého textu minimálne 1,5 strany A4.
Môže ísť o článok, ktorý by ste uverejnili na firemnom blogu (priamo na firemnej stráne) alebo o natívny (teda na základe spolupráce s nejakým médiom, kde by bol článok skôr zameraný na podporu nejakého príbehu alebo myšlienky a reklama by v ňom bola skôr nenápadným spôsobom).
Článok zamerajte na niektorú z nasledujúcich oblastí, na ktoré je možné články písať:
a) Príbehy – ľudia sa dokážu s príbehmi identifikovať a nájsť podobnosť vo svojich vlastných príbehoch. Ideálne je, keď príbeh prináša aj nejaké ponaučenie alebo riešenie ich problému.
b) Expertíza – v blogových článkoch je vhodné predávať aj expertné informácie, ktoré je potrebné písať voľným jazykom dobre čitateľným pre zákazníkov. Zároveň je dobré tieto expertné informácie spojiť s príbehmi, ktoré k ľuďom viac prehovárajú a poukážu na to, ako sú dané odborné informácie využiteľné aj v ich praktickom živote.
c) Prípadové štúdie – vytvárajú priestor na to ukázať, ako konkrétne môže spoločnosť vyriešiť problém určitej skupiny ľudí, či zákazníkov. Je vhodné v nej rozobrať konkrétne detaily toho, ako bol problém riešený u toho, kto blog píše alebo u zákazníka. Vhodné je použiť aj grafy, tabuľky, návody.
d) Novinky a zaujímavosti – z oblasti, ktorá je predmetom pôsobenia spoločnosti. Môže ísť o nové produkty, receptúry, miesto pôsobenia, technologické novinky a iné zaujímavosti, ktoré môžu byť pre klientov prínosné.
e) Rozhovory so zaujímavými osobnosťami – môžu ponúknuť priestor na nový pohľad na tému, obor, či produkt a zároveň tak dochádza k spolupráci a vzájomnej podpore pri rozširovaní povedomia o autorovi blogu a aj osobnosťami, s ktorými nadviazal spoluprácu.
f) Otázky a referencie od klientov – sú zdrojom inšpirácie a dávajú priestor na to, aby spoločnosť v článkoch zodpovedala otázky, ktoré zákazníkov zaujímajú.
2) V blogovom článku zahrňte aj kľúčové slová, ktoré pomôžu organickému vyhľadávaniu prostredníctvom SEO – search engine optimization (optimalizácie textu pre vyhľadávače). Nezabudnite vytvoriť aj pútavý nápis 1. úrovne (H1) a text prehľadne členiť aj prostredníctvom ďalších podnadpisov (úrovne H2 – HX). Kľúčové slová zakomponujte (pokiaľ možno) aj do nadpisu a podnadpisov.
Každý blogový článok by mal dodržiavať určitú štruktúru:
a) Nadpis – nadpis by mal byť pútavý, no zároveň čitateľom naznačiť, o čo v článku pôjde. Je dôležité, aby zaujal a ľudia mali záujem si článok otvoriť a začítať sa.
b) Úvod – je ďalšia časť po nadpise, ktorej hlavnou funkciou je zaujať a primäť čitateľa, aby v čítaní pokračoval. Sú to zároveň prvé vety, ktoré sa na blogu pri článku zobrazujú skôr ako človek klikne na to, že chce čítať celý článok. Je dobré tu začať s príbehom, ktorý sa bude ďalej v článku rozvíjať.
c) Jadro – predstavuje už samotný obsah článku, ktorý by mal byť zároveň dobre štruktúrovaný. V prípade dlhých textov je viac ako vhodné používať podnadpisy, zvýraznenia textu, odrážky a zároveň fotografie, videá a ďalšie odkazy, ktoré môžu text ozvláštniť a naplniť ho zaujímavými informáciami.
d) Záver – ako pri každom texte, aj blogový článok je dobré nejakým spôsobom uzavrieť, prípadne stručne zhrnúť hlavnú myšlienku, či pridať nejaké odporúčanie alebo vyzvať k akcii.
Pri tvorbe textu článku si dávajte pozor aj na tieto pravidlá:
· Majte jasnú myšlienku a vyjadrite ju priamo a jednoducho. Nenúťte užívateľa pri čítaní textu premýšľať. Zároveň buďte čo najviac špecifickí a konkrétny.
· Uvádzajte v článku najskôr celkový prehľad o čom článok je (zhrnutie, základné myšlienky, vysvetľujúci titulok), detaily až potom.
· Zaujmite (nadpisy, titulky, záchytné body).
· Nepoužívajte negatívny jazyk / negatívne formulácie.
· Používajte radšej aktívne vety namiesto pasívnych (Príklad aktívnej vety: Zajtra vám doručíme objednanú knihu. Príklad pasívnej vety: Kniha vám bude zajtra doručená).
· Bežný (každodenný) jazyk je lepší, ale pozor na slang (ak to nie je žiadúce s ohľadom na tému, radšej slang vynechajte).
· Vyhnite sa nadbytočným slovám a slovným spojeniam
· Píšte stručne (krátke vety, odstavce na 3 až max. 5 riadkov).
· Nerozpisujte sa, neopakujte sa a škrtajte všetko čo je nadbitočné.
· Prehľadne formátujte (zoznamy, odrážky, číslovky, tučné písmo a pod).
· Používajte čisté a vzdušné rozloženie textu (zahrňte voľné miesto).
· Opatrne s VELKÝMI písmenami a výkričníkmi!!!
· Využite silu čísiel, tz. radšej používajte v texte číslo vypísané číslovkou a nie slovom.
Do blogového článku zahrňte aj obrázky ako doplnok textu. Pri vyhľadávaní obrázkov a tvorbe vizuálov pracujte s Canva.com; obrázky môžete vyhľadať aj z databánk ako shutterstock.com, pixabay.com, depositphotos.com (dajte pozor, aby ste sťahovali len obrázky alebo videá, ktoré sú dostupné zdarma).
Autor zadania:
Ing. Katarína Ožvoldová, PhD.